Tegenwoordig is het de gewoonste zaak van de wereld om een product te bekijken en te kopen via een webwinkel. Om dan als winkelier er toch voor te zorgen dat je klanten in je fysieke winkel krijgt die daar een aankoop doen kun je gebruik maken van instore interactie.

Geef je klant alle mogelijke informatie

Een klant in de winkel is vaak al goed voorbereid doordat hij of zij eerder al op internet gekeken heeft naar een bepaald product maar ze komen niet voor niets toch naar de winkel. Vaak wil de klant extra informatie of het product gewoon in het echt bekijken voordat het wordt aangeschaft. Om er dan als winkelier voor te zorgen dat de klant voldoende informatie krijgt kies je voor instore interactie (ook bekend als interactive). Op die manier kun je de klant door middel van een beeldscherm alle informatie geven die hij of zij vraagt. Als de klant op de juiste manier geholpen wordt zal hij of zij dit ook onthouden en het aan anderen vertellen of zelf terugkomen. Op die manier wordt de conversie hoger.

Meer omzet en klanten die terugkomen

Veel winkeliers kiezen bij instore interactie voor het gebruik van een touchscreen. De klant kan hierop zelf naar aanvullende informatie over een product zoeken zoals reviews op het internet, specificaties van een bepaald product, achtergrondinformatie en voorreken-modules. Klanten gaan graag zelf op zoek naar informatie en kunnen dit op deze manier ook in de winkel doen. Hebben ze eenmaal voldoende informatie verzameld dan kunnen ze overgaan tot de daadwerkelijke aankoop van een product en heb jij als winkelier weer iets verkocht. Daarnaast betekent een goede instore interactie ook dat klanten eerder terug zullen komen naar je winkel als ze iets nodig hebben indien de informatievoorziening de eerste keer nuttig voor ze was.